סדרות ברשת
חיפוש
סדרות ברשת » סדרות וסרטים » סדרות ישנות

סדרות ישנות

היו ל”שבתות וחגים” עוד תכונות בולטות, למשל היותן של מרבית הדמויות מזרחיות. אף שנרטיבים של זהות עדתית לא התקיימו בה, היה ברור שמשעני ואזולאי לא הגיעו מגלות מזרח אירופה. ואולי יותר מהכל בלטה בה איזו רוח בסיסית של אהבת אדם ותחושה שהחיים יכולים להיות טובים.

ניו יורק שלהן לא הייתה פנטזיה שבה נשים בנות עשרים ומשהו מתגוררות בדירות רחבות ידיים, אלא כזו שהחיים בה דחוקים לא פעם ומאלצים אותן לגור עם שותפים ולהתמודד עם פשפשים, עכברושים, סוטים ושאר בעלי חיים. זו הייתה חברות ממשית, צמודה, לפעמים מדי (כבר בסצנה הראשונה בסדרה אילנה מדברת עם אבי בפייס-טיים בעודה שוכבת עם לינקולן), וכזו שאפשר בכנות להגדיר כאחד מסיפורי האהבה הגדולים של הטלוויזיה. אחת הסיבות לכך, מן הסתם, היא שמירה על האותנטיות, והסיבה השנייה היא מגמת פתיחות לסרטים וסדרות זרים.

בגוף אחד

סדרת האנימציה האמריקאית הזו נוצרה בשיתוף פעולה של פיקסאר ואולפני ההנפשה של דיסני, והיא עונה לז’אנר המדע-בדיוני-קומי לילדים. לכל מי שפספס אותה, או שרוצה להנות ממנה בצפייה חוזרת – מדובר במסע קצר אך מדהים של 2 עונות ו-65 פרקים בלבד. היא נכנסה לחיים שלנו מגיל אפס, וייתכן מאוד שמגיע לה קרדיט ענק על הדימיון המפותח והיצירתי שלנו.

בשנת 2007, בטקס פרסי האקדמיה, הסדרה זכתה בפרס ‘הסדרה הקומית הטובה ביותר’, ‘התסריט הטוב ביותר’, ‘הבימוי הטוב ביותר’ ו’השחקן הקומי הטוב ביותר’ (אסי כהן). ב-2017 עלתה לשידור הסדרה Loaded בערוץ 4 הבריטי, לאחר שאלו קנו את זכויות השידור. לראשונה בתולדות הטלוויזיה הישראלית העזה סדרה משפחתית לצלול לתהומות הייאוש של הורים לילד אוטיסט — ולהביא את הסיפור אל המסך באופן נוגע ללב ומעורר הערכה, אמין ומחכים ומנתץ סטיגמות.

משפחתו של בעלי

סדרה קומית זוכת פרס האקדמיה, המאגדת בתוכה את כוכבי ארץ נהדרת – מאור כהן, אסי כהן, מריאנו אידלמן, יובל סמו וערן זרחוביץ’. עם צוות מנצח זה, אין זה פלא ש’הפרלמנט’ זכתה להצלחה גדולה. הסדרה מבוססת על ‘הפרלמנט של שאולי’, פינה קומית ששודרה במסגרת ‘ארץ נהדרת’.

רברבנות, קולניות, שמחת חיים, חרדה קיומית וחיבה לריאליטי היו מתקבלות כתוצאות סבירות בהרבה. ובכל זאת רק סדרה אחת, שכללה בעיקר דיאלוגים מרובי קלוז־אפים בחדר סגור, אחראית לטפטוף שנהפך למבול, וסימן את ישראל כחממה טלוויזיונית לתוכן איכותי. אל הישומון הזה צעדה דנה מודן ב–2004, כשהביאה לערוץ 10 את “אהבה זה כואב” — סדרת יחסים בטעם חמוץ־מתוק, עטופה בטחינה, עמבה וגריז מוסכים. הפינג־פונג המילולי והאוורירי בין מודן לאסי כהן היה כה קולח, שאפילו החומציות של מודן כדמות נוירוטית לא פגעה בהתאהבות שלנו בסיפור האהבה הבלתי אפשרי בין השניים. גם שאר גופי השידור בארץ לא נותרו אדישים לסדרה ששמה את ערוץ 10 — שהיה אז על הקרשים — בחזרה על המפה.

סדרות ספרדיות

אם יש סדרה אחת שממש מתבזבזת על פורמט הבינג’, זוהי “הכתר”. בניגוד לתרבות המרתון והמריחה ו”הסרט בן 13 שעות” שהנחילה נטפליקס, “הכתר” נותרת נאמנה לפורמט האפיזודי שהופך כל פרק בה ליצירה בפני עצמה, ובחלק ניכר מהפעמים מדובר ביצירות פאר. כאלה שחוזרות אל אירועים היסטוריים מעניינים שממש דורשים שננבור בהם במשך שבוע עד שיגיע הפרק הבא, גוזרת מהם לא רק את ההתעסקות הטכנית של המלכה אליזבת ויתר משפחת המלוכה, אלא את הלך נפשם. החל מהפרק הראשון של “קטסטרופה”, שבו גבר אמריקאי מכניס להיריון אישה אירית במהלך חופשה שלו בלונדון, הקומדיה של רוב דלייני ושרון הורגן הייתה כרוניקה של תקלות שמפילות את השמיים על גיבוריה. אף פעם לא מוגזם, תמיד אנושי, תמיד אמיתי, ותמיד תמיד הורס מצחוק. ‘עבודה ערבית’ היא סדרה קומית, זוכת האקדמיה, שכתב סייד קשוע.

באחד הפרקים של “איש משפחה” , יוצרי הסדרה השתמשו בסרטון יוטיוב של ילד בן 9 ללא ידיעתו. הקליפ הוסר מהתוכנית המצוירת בעקבות הפרה של זכויות יוצרים. עבור הקהל הבוגר יותר של מכורי טלוויזיה, חלק מאיתנו פשוט לא יכולים לוותר על הז’אנר הזה של סדרות מצוירות. ייתכן מאוד שהסדרות האלה באיזשהו מקום עיצבו אותנו והפכו אותנו למי שאנחנו היום. עוד סדרה מצוירת מעולה לילדים, והפעם מתמקדת בדמותו של באז שנות אור מהסרט צעצוע של סיפור. הסדרה הזו היא למעשה ספין-אוף לסרט הילדות האהוב “טרזן” של דיסני, שיצא לאקרנים בשנות ה-90.

Sdarot Dev – דומיין חדש לאתר סדרות טי וי

האדישות ההולכת וגוברת, הזעם הפסיבי והמריר של הציבור כלפי שחיתות של אישי ציבור, המפלגות הגנריות שקמות ונופלות. כל אלה הוטבעו עמוק ב־DNA של “פולישוק”, שעלתה לאוויר רגע אחרי בחירות 2009, אשר התקיימו לאחר פרשת השחיתות של אולמרט והעלו את נתניהו בפעם השנייה. סדרות מדע בדיוני (סדרות מד”ב), סדרות פנטזיה, סדרות הרפתקאות, סדרות מסתורין וסדרות אימה הם ז’אנרים מגוונים ופופולריים בטלוויזיה בארץ ובעולם. סדרת מדע בדיוני וגם סדרת פנטזיה מאופיינות בדרך כלל במציאות טלוויזיונית שונה ומקבילה, בהתאם לסוגה.

היא סימנה במרקר גדול את העובדה שהישראלים הם מספרי סיפורים מרתקים, ומאז, הלכה הנקודה הזו והתחדדה ביתר שאת. ובכל זאת, “טירונות” שעלתה לשידור ב–1998 הציבה סטנדרטים גבוהים במיוחד להפקה ביחס לטלוויזיה המקומית אז. לכל מי שנוטה לזלזל באיכויות הפקה וחושב שמדובר בערכים אסתטיים ריקים, צריך להזכיר שהמהפכנות ההפקתית של “טירונות” תרמה להתפשטות הסטנדרט הגבוה בהמשך, ולמימושו בסדרות דוגמת “חטופים” (שנהפכה לימים ל”הומלנד”) או “כפולים”. ייתכן שבלעדי “טירונות” היינו נשענים עדיין על צילום מיושן במצלמת כתף.

שקר היופי

אלה היו שנותיה הראשונות של הטלוויזיה הרב־ערוצית בארץ ונדמה היה כי יוצריה חלקו עם הגיבורים יותר משמץ פרטים ביוגרפיים. חודשיים בלבד בילתה “אהבה זה כואב” על מסכינו, בסך הכל תשעה פרקים, והם הקנו לה מקום של כבוד בקאנון הטלוויזיוני הישראלי. כי בדומה ל”פלורנטין” גם “אהבה זה כואב” תפסה רגע בזמן, לקחה משהו מהצייטגייסט וקיפסלה אותו אל תוך עונת טלוויזיה מושלמת. “מה יש לכם כל כך נגד ערבים, הרי אתם בעצמכם ערבים”, מטיחה דנה (דנה מודן) במשפחתו של בן זוגה, אורן (אסי כהן).

ב”פאודה” מפקד צוות מסתערבים ואנשיו מנסים ללכוד את בכיר מבוקשי החמאס בשטחים, והמרדף גובה מהם מחיר פיזי ונפשי. ואכן, הסדרה שיצרו העיתונאי אבי יששכרוף והשחקן ליאור רז, שכתב לעצמו תפקיד ראשי, רוקמת במיומנות עלילת מתח אפקטיבית שנתמכת בבימוי הסוחף של אסף ברנשטיין. קטגוריה זו מכילה סדרות טלוויזיה מארצות הברית שעלו לשידור לראשונה בשנות ה-80 של המאה ה-20.

ערוץ ויוה

כחלק מהמשימה היא בוחרת להעלות לדיון סיפור על כמה ערבים שמטרידים בנות בבריכה שלהם. לאחר 22 אליפויות רצופות של מכבי, היה נראה באותה עונה שהפועל בנתה קבוצה חזקה שכל מטרתה היתה לקחת סוף סוף את האליפות מידי הצהובים. תוך כדי הראיונות עם הדמויות המובילות בשני המועדונים באותה התקופה הסדרה מציגה גם את סיפור הרקע ההיסטורי מאחורי השנאה הגדולה שקיימת בין שני המועדונים.

כל העת הם הפגינו כימיה מקסימה שרחשה גם ברגעים הקשים של בני דמותם הטלוויזיוניים, צחקו זה מהבדיחות של זה, נראו והרגישו כמו זוג אמיתי, על העליות, המורדות והקטסטרופות שלו. משפחת המומינים חיה בעמק ירוק ויוצאת להרפקאות עם חברים שבאים להתארח אצלהם בבית. ורק שתדעו, שאומרים שמאי הקטנה מבוססת על דמותה של הסופרת והמאיירת שהמציאה את היצורים הקטנים. ואם לא די בכך, לאווירת הטירוף הכללית הוסיפה ההתמוטטות של טוביה צפיר במהלך הצילומים. זו הביאה להחלפתו בשרון אלכסנדר, בסצינה שהיתה למחווה מפוארת למסורת החלפת השחקנים הלא אמינה באורח קיצוני שנהוגה בסבוניות האמריקאיות.

קומדיה | קטסטרופה

עניין נדיר כשלעצמו, שנוגד את הפרגמנטציה ההולכת ומתגברת בעולם שבו תשומת הלב של הקהל מתפרסת על פני יותר תכנים. ב-2016, כשיצאה העונה הראשונה שלה – שגם אמורה להיות היחידה, ואז כנראה הייתה מסתפקת במקום טוב במצעד המיני-סדרות שלנו – תשומת הלב כלפיה לא חרגה הרבה מעבר למולדתה בממלכה המאוחדת. אבל אז ב-2019 הגיעה העונה השנייה ואיימה לפגום בשלמות של קודמתה, אך עשתה את הבלתי ייאמן והתעלתה עליה.

הרשימה הבאה, הנפרסת על פני עשורים ומציגה את 20 הסדרות הישראליות הכי טובות בכל הזמנים, מוכיחה שהמוח הישראלי יכול לייצר סדרות מתח, קומדיה, דרמה, פשע או דוקו מבריקות, לא משנה אילו תנאים ותקציבים עומדים לרשותו. “שבתות וחגים”, כמו “הבורגנים”, שודרה בתחילת שנות ה־2000 (עונתה הראשונה שודרה ב־1999) ועוסקת במערכות יחסים משפחתיות, חבריות ורומנטיות של תל אביבים ממעמד מסוים. אבל בעוד “הבורגנים” הייתה סדרה שלימדה יותר על התקופה שבה היא נוצרה מאשר על בני אדם, “שבתות וחגים” – שביים רני בלייר ושבין כותביה היו התסריטאי הראשי אורי סיוון, ערן קולירין, ארי פולמן וחגי לוי – היא לפני הכל סדרה אנושית מאוד. היא אנושית בעיקר כי החיים של הדמויות הראשיות בה פשוט מבולגנים. מערכות היחסים שלהם מבולגנות, הבתים שלהם מבולגנים, המכוניות שלהם חבוטות והרחובות התל אביביים שבהם הם מתהלכים תמיד קצת דומים מדי למציאות.

דרמה | הכתר

ב”בית”, סרט הסטודנטים של דוד אופק, הבמאי מתעד את בית משפחתו בזמן מלחמת המפרץ כשסבתו מגיעה לבית הוריו להתחבא בחדר האטום. בין אזעקה לאזעקה המשפחה יושבת מול המרקע, צופה בהפצצות האמריקאיות על בגדד, וסבתא מנסה לזהות מהצילומים את בית ילדותה בהתרגשות רבה. הגעגועים לבית בעירק – שעכשיו מופצץ בזמן שבבית הנוכחי מתכוננים להפצצה, בסגנון התיעוד שיהפוך את אופק לאחד מבכירי הבמאים בישראל – סללו את הדרך ל”בת ים ניו יורק”, היצירה המנומנטלית של אופק עם חברו לספסל לימודי הקולנוע יוסי מדמוני. יחד הם יצרו סדרה שגם היא עוסקת בפיצול זהויות – רגל פה רגל שם – הרצון להיות בישראל משולב עם הרצון להצליח בגדול.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן