הדמויות מתעלסות, מתחרמנות ולוקחות מלא סמים, אבל לא ברור מה הן לומדות מזה או מה הן מרגישות לגבי זה. זה בסדר אם סדרה בוחרת להיות לא דידקטית, אבל אי אפשר להגיד שאופוריה נמנעת מאמירה אם כל פרק נפתח במונולג שמגולל את חייה של דמות, ומסביר את כל הסיבות לדפיקויות שלה. בהתחלה היה מאכזב לגלות שהסדרה בת שמונה פרקים בלבד, אבל בסוף הפרק האחרון היה ברור שהעלילה לא מחזיקה אפילו סרט קצר. בפרק הראשון המסך הוצף בדמויות, סיפורים וטוויסטים, והתחושה הייתה שההתפתחויות העלילתיות עוד לפנינו.
פוסטים קשורים:
“אופוריה” מתרכזת בחבורת נערים תלמידי בית ספר תיכון והאירועים השונים שהם חווים עם סקס, סמים, מערכות יחסים ורגשות מהעבר. העלילה מתמקדת בחוויות של רו, צעירה הסובלת מהפרעה נפשית שפוגשת נערה טרנסג’נדרית, וגם סביב חוויותיהם של חבריה לכיתה. לצד הכתיבה הרגישה והעוצמתית, “אופוריה” נותרה חוויה ויזואלית מרהיבה. תנועות המצלמה המקוריות שלה, התלבושות, הסטים, התאורה, הכל פורץ החוצה מתוך המסך באלף דרכים שונות ומיוחדות.
סדרות לראות
צילומים מרהיבים ושאפתניים, עריכה קצבית שמכפרת על התקדמות העלילה האיטית והפרקים הארוכים (50-60 דקות) וארט מהמם שככל הנראה יהפוך את השנה הזו לשנה המשגשגת ביותר של תעשיית איפור הנצנצים. לשם חקירת מותו מובאת למקום הבלשית דאנר, שמטילה עוצר על כל באי המסיבה ומתחילה לתחקר אותם על השתלשלות אירועי הערב. כל פרק יספק הסבר של דמות אחרת לגבי מה שקרה שם – וכל נקודת מבט כזאת תסופר דרך ז’אנר קולנועי שמתאים לפרספקטיבה של הדמות – ממיוזיקל דרך אקשן ועד סרט בשחור-לבן. שלושת הפרקים הראשונים יעלו יחד, וחמשת הנותרים יעלו באופן שבועי בכל יום שישי.
כאמור, לא כולם יעמדו באינטנסיביות הרגשית והאמנותית של “אופוריה”, וגם בעונתה השנייה היא לא חפה מבעיות תסריטאיות. ההדרה המוזרה של קרן אור כמו ג’ולס (בוודאי לנוכח פרק הספיישל הנפלא בכיכובה) לדמות משנה נראית תמוהה במיוחד. סדרה שמוציאה את האוויר ואיכשהו משאירה טעם של עוד, שסוחטת רגשית ואיכשהו נכנסת ללב. העיבוד האמריקני של ג’ייסון קייטימס (“אורות לילי שישי”) ל”על הספקטרום”, הדרמה הישראלית שיצרו דנה אידיסיס ויובל שפרמן ב-2018 ל-yes.
למה הקישורים לאתר סדרות טי וי לא עובדים ?
אלו לא גימיקים לשם גימיקים, אלא דרכים שונות לספר סיפור. בעבר או בהווה, ברחוב או על הבמה, בפנטזיה או במציאות, היופי הזה לוכד לא רק רגעים בזמן אלא תחושות, הלכי רוח, מחשבות. היופי של “אופוריה” כואב כשם שהוא מנחם, נוסטלגי כשם שהוא פורץ דרך ומודרני. האריזה המרהיבה הזאת נעטפת בפסקול מושלם, שמעניק לה תחושה גדולה מעבר לזמן שהיא מתארת. לא אלה שצריכות להתבייש ולכסות את פניהן, אלא החלאה שפגע בהן. וכל זה בלי שהזכרנו בכלל את הדמויות של ג’ולס וקאט – טרנסג’נדרית ונערה שמנה, בהתאם.
המוצא עצמו נפגע מהחלטת בית המשפט מוזמן לפנות בבקשה מתאימה לבית המשפט הפדרלי במחוז הדרומי של ניו יורק בתיק הנ”ל. רו מתקשה לשים את עברה מאחוריה, נייט מפתח אובססיה לבחור, קאט מגלה … ברבי פריירה – קת’רין “קאט” הרננדז, נערה בעלת בעיות תדמית גופנית, שמתחילה לחקור את מיניותה. אלכסה דמי – מאדי פרז, בת זוגו לסירוגין של נייט, מקובלת ובעלת ביטחון עצמי גבוה מאוד. ג’ייקוב אלורדי – נייט ג’ייקובס, ספורטאי מוכשר, בעל נטיות פסיכופתיות וחם מזג שמסתיר ומתקשה להתמודד עם חוסר הביטחון המיני שלו.
איך לצפות בסדרת הטלוויזיה “אופוריה”
בשני ראיונות שהעניקה לאחרונה, שמרה פריירה על עמימות בנוגע לחיכוכים מאחורי הקלעים, והסבירה את הכיוון שתפס הסיפור של דמותה בכך ש”כולם מאבדים את שפיות דעתם בעונה הזו”. אבל הנכס החשוב ביותר של “אופוריה” – משהו שהיא דווקא כן חולקת עם המקור הישראלי – טמון בכך שהיא לא אמורה להוות תמרור אזהרה; לפחות לא באופן ישיר ומטיפני. לוינסון פותח צוהר לקיום הדקדנטי, קהה החושים ועתיר הטראומות של המתבגר המודרני, זה שהכל זמין עבורו, מהר מדי וחזק מדי. הוא לא מציע ביקורת כמו שהוא מציע מבט ריאליסטי, כמעט אנתרופולוגי, על הקיום הזה (למרות שבשאפתנותו, האמצעים שלו הינם אקספרסיביים במפגיע). וזה מבט שמגיע עם אזהרת מסע – הצפייה ב”אופוריה” הינה תובענית, פה ושם כמעט קשה מנשוא. אבל התגמול הדרמטי והאסתטי שמצפה לכם הופך אותה לשווה את זה, ובגדול.
- בסדרות אחרות הן היו מקבלות מקום של קוריוז, כשבאופוריה הן מטופלות בדיוק כמו הדמויות האחרות, בלי להפוך את המאפיינים האלה לאישו המרכזי שלהן, וזה מנרמל, מרענן ואפילו חשוב.
- “אופוריה”, המבוססת על סדרה ישראלית בעלת שם זהה וממותגת כסדרה לבני הנעורים, היא תמונת המראה (השחורה) של כל סדרות התיכון האמריקאיות שראיתם עד כה.
- כפי ששם הסדרה (הארוך מאוד) מרמז, זוהי פארודיה סאטירית על מותחנים פסיכולוגיים כמו “האישה בחלון”, “בחורה על הרכבת” ואחרים – ואם כל אלה ביחד הם לא סיבות מספיק טובות לתת לה צ’אנס, אנחנו לא יודעים מה כן.
שמדבר במונחים כמו “שחזור” ו”דפוסים” ו”טראומות”, שנחוש להכיל יותר, לתת יותר ולהשקיע יותר מדי. אנחנו דור של הורות חרדתית, אין לנו טיפת מוכנות לרגע שבו ילדינו ישתחררו מאיתנו, הדבר היחיד שאנחנו יכולים לקוות לו זה שהחינוך שלנו והאהבה שלנו יצרו ילדים מאושרים מספיק ומאוזנים ועם שיקול דעת סביר שינחה אותם בהמשך. אלא שהמשך התחקיר מצביע על כך שהתקרית בין פריירה ללוינסון היא חלק ממכלול בעייתי של התנהלות ההפקה. מקורות ששוחחו עם המגזין סיפרו כי ימי הצילום התארכו ל-15 ואף ל-17 שעות. כל זאת משום שלוינסון הגיע לסט ללא תסריט צילום מסודר כמקובל, ותחת זאת ביקש לאלתר תוך כדי תנועה – בחירה שסיבכה את העמדת המצלמות והאריכה משמעותית את ההפקה.
פרק: פיילוט
“שקרים” לא מתמקדת בילדים אלא באמהות שלהם, אבל הקשר ביניהם הוא מוקד העונה הזאת. מה אנחנו עושים לילדים שלנו ואיך זה קשור למה שעשו לנו. הן משקיעות, מגנות, עוטפות, מפרפרות סביב הילדים ואחוזות אימה מפני פגיעה פיזית ורגשית. הן הדור שגדל על ברכי הפסיכולוגיה – כמונו – שמנתח למוות את יחסינו עם הורינו ואובססיבי ליחסים שלנו עם ילדינו.
כמו כן, מסתמנים ניצנים של חברות טרייה בין נייט לקאסי, שאפשר רק להניח שתיגמר לא טוב בכלל עבור שני הצדדים. אולי מכיוון שהיא עושה זאת דרך התבנית הכללית של סרט/סדרת תיכון, להבדיל מאשר לנתק ולבודד את גיבוריה כפי שעשתה “אופוריה” הישראלית. אבל במקום שזה יהפוך אותה לעוד השטחה אמריקנית של משהו ראוי ועמוק יותר, האפקט מטלטל. אם זוהי סדרת תיכון אמריקנית, אז זוהי הנועזת והאותנטית ביותר שנעשתה. יצאו מגדרם כדי להבהיר לנו עד כמה הסדרה הזאת הולכת להיות נועזת ופרובוקטיבית.
איך אתר TV סדרות עובד?
חייה של רו (זנדאיה), נערה נרקומנית אשר סובלת מהפרעה דו־קוטבית, השתחררה לאחרונה ממוסד גמילה, וכעת חייה משתנים ללא הכר כשהיא פוגשת את ג’ולס, נערה טרנסג’נדרית שעברה לעיר לאחר שהוריה התגרשו ומחפשת מקום להשתייך אליו. על “שקרים קטנים גדולים” כבר נכתב כאן בעבר, בהתלהבות יתרה. העונה השניה לא מעולה באותה המידה, אבל עדיין טובה מאוד ואפילו מחוזקת במריל סטריפ עם סט שיניים תותבות מהפנט. חמש הגיבורות – ניקול קידמן, ריס ווית’רספון, לורה דרן, זואי קרביץ ושיילין וודלי – מתמודדות עם מותו של פרי בעונה הקודמת (אלכס סקארסגרד), וגם עם שתי משימות החיים הקשות ביותר – גידול ילדים והזדקנות. “שקרים” היא דרמה סואופית, שנונה ומאוד לבנה, על אמהות עשירות עם בתים יפים במונטריי. היא מוצפת באור שמש, מלאה בצבעים בהירים ורכים, בחללים מעוצבים ופתוחים ובנוף לים.
- אחרי שפמפמו בכל מקום שמדובר בסדרה על סקס וסמים, שמחתי לגלות שזו בכלל סדרה על מערכות יחסים בגיל ההתבגרות.
- התפנית האפלה מגיעה כשיום אחד היא מתעוררת בחדר המלון שלה בבנגקוק עם הנגאובר מהלילה הקודם, כשלצידה גופה של גבר שהיה על טיסתה האחרונה.
- רו מתקשה לשים את עברה מאחוריה, נייט מפתח אובססיה לבחור, קאט מגלה …
אופוריה עוקבת אחר קבוצה של תלמידי תיכון עם עלילה שמכילה אהבה וחברות בעולם של סמים, מין, טראומה ומדיה חברתית. הסדרה מביאה הצצה אל החיים על הקצה בעידן שבו מתה ההורות. אחרי הצלחת הסרט “רכבת לבוסאן”, מגיעה דרמת זומבים דרום קוריאנית חדשה שתנסה לרכוב על הגל. “כולנו מתים” מבוססת על קומיקס דיגיטלי מ-2009 בשם “עכשיו בבית הספר שלנו”, ומתרחשת באופן מתבקש בבית ספר שבו פורצת מגפת זומבים. קבוצת תלמידי תיכון שתקועה שם מנסה בכל כוחה להימלט מהמקום, בתקווה להישאר בחיים. למרבה הצער, חלקם יהיו מוכנים לעשות הכל כדי לברוח – כולל להקריב את חבריהם לשכבה.
מראה שחורה: סוף סוף “דקסטר” קיבלה את פרק הסיום שהייתה אמורה לקבל
אופוריה משודרת באופן רשמי בערוצי סלקום טי וי, yes וממשקי ה-VOD של שתי חברות התקשורת. מעבר לשידורי הפרקים הרשמיים, כאן ריכזנו קישורים איכותיים מרחבי הרשת המעניקים אפשרות צפייה ישירה בפרקים מלאים מכל עונות הסדרה. קיטועים ואווירה של “טריינספוטינג”, לא ברור אם כתוצאה משובם של הניינטיז או בגלל שככה מבוגרים (שהיו צעירים בניינטיז) מדמיינים את עולמם הכאוטי והתזזיתי של בני הנוער. באחד הפרקים הראשונים, אחותה הקטנה של רו צופה ב”אלו הם חיי”. סדרת נעורים מהניינטיז שלא האריכה ימים אבל הפכה למיתולוגית, בעיקר כי יש בה המון עולם פנימי ומלא רגש, היא חכמה אבל פשוטה, סדרה שכוונה לבני נוער ובאמת ראתה אותם כבני אדם.
“אתם לא תדעו מאיפה זה בא לכם! יש סצינה עם שלושים בולבולים על המסך! שלושים בולבולים!”. אחרי שפמפמו בכל מקום שמדובר בסדרה על סקס וסמים, שמחתי לגלות שזו בכלל סדרה על מערכות יחסים בגיל ההתבגרות. זו הייתה הדרך הלגיטימית של הרשת למכור לנו סדרה על רגשות באמצעות סקס, כמו שאנחנו נותנים לכלב שלנו כדור נגד תולעים מגולגל בנקניק. הבעיה היא שבאיזשהו שלב התכנית שכחה מה היא רוצה להגיד בעצם.
כלים שימושיים
כשעלתה לראשונה בספטמבר 2020 היא זכתה לתגובות חיוביות למדי, שזיכו אותה בעונה שנייה שתעלה כבר בחודש הבא. “לגדול בין זאבים” מתרחשת בעולם עתידני שבו העולם שלנו לא קיים יותר, לאחר שהושמד במהלך מלחמת דתות ענקית בין צבא אתאיסטים למסדר בשם המיתראיסטים. Hbo – אופוריה באתר Home Box Office – פרקים מלאים אונליין. נכון, הרבה פעמים הסדרה בחרה להיות קליפ במקום לספר סיפור. אבל אם כבר קליפ אז שיהיה מרשים, וכולם יכולים להסכים שאופוריהנראית פשוט וואו.
מצאנו פתרון לאתר סדרות והסרטים טיוי – מה לעשות כשאתר סדרות טי וי לא עובד? הכנסו למדריך שהכנו כאן ותלמדו איך לפתור בעיות בקישורים שלא עובדים באתר סדרות. “אופוריה” היא סדרת נעורים שמבוססת על סדרה ישראלית באותו השם שכתב רון לשם וביימה דפנה לוין. בגרסה הישראלית כיכבה רוני דלומי, ברימייק האמריקאי זו כוכבת הילדים זנדאיה (שחקנית יותר טובה מדלומי, אבל לא זכתה ולא תזכה בכוכב נולד 7!).
אופוריה
הדמויות של מאדי וקאסי, למשל, מתוארות כבנות שטחיות בלי הרבה מודעות, אבל באותה נשימה הן מפזרות רפרנסים לסרטים ישנים ואיזטוריים (בחלקם) כאילו היו היפסטריות בחוג לקולנוע. בקושי היה לי זמן לעשות מחליק כל יום לפני בית ספר, אז בטח ובטח שלאף אחת אין זמן להדביק 700 נצנצים מסביב לעין בצורה מדויקת ומפונשת. ואיפה כל האנשים שלא עושים סקס וסמים וסתם יושבים כל היום מול המחשב? מה, כל בני הנוער היום הם יצורים היפר-מיניים עם ליבידו מטורף ומספר לא מבוטל של פרטנרים למיטה, נרקומנים בתפקוד גבוה או פסיכופטים אלימים?